• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 20 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160186
+
-

اسپر علیه ترامپ؛ دستورهایی که اجرا نشدند

جهان‌نما
اسپر علیه ترامپ؛ دستورهایی که اجرا نشدند

مارک اسپر، وزیر دفاع سابق آمریکا، به تازگی در کتاب خاطرات خود پرده از زوایای عجیب و غریبی از شخصیت دونالد ترامپ برداشته است. اسپر که از سال 2019 تا سال 2020به‌عنوان دومین وزیر دفاع دولت ترامپ مشغول به‌کار بود، سیاستمداری جمهوریخواه است که پیش از پست وزارت، به‌عنوان کفیل وزیر دفاع و پیش از آن هم به‌عنوان یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا مشغول به‌کار بوده است. اسپر تا پیش از رسیدن به پست‌های بالای سیاسی، دوران حرفه‌ای آرامی را سپری کرده بود و عموما او را به‌عنوان افسر نظامی مقرراتی و پایبند به قانون می‌شناختند. اما براساس کتابی که با عنوان «یک سوگند مقدس: خاطرات یک وزیر دفاع در دورانی شگفت‌آور» منتشر کرده، پس از آغاز به‌کار به‌عنوان وزیر دفاع ترامپ و در مواجهه با او و دستورات غیرمتعارف و جنون‌آمیزش، روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. برای بسیاری از رسانه‌ها، نکته سؤال‌برانگیز این بوده که چرا اسپر که در کتابش تصمیمات ترامپ را به باد انتقاد گرفته و حتی او را فردی بی‌قید و نامناسب برای سمت‌های دولتی توصیف کرده، برای افشای حقیقت در مورد رئیس خود 2سال صبر کرده است. اسپر در اواخر سال 2020 و چند روز پیش از برگزاری انتخابات توسط ترامپ از سمت خود برکنار شد. او در این کتاب خود را جزو گروهی از اطرافیان ترامپ معرفی کرده که در برابر خواسته‌های غیرقانونی و ناخوشایند ترامپ یا زیردستانش مقاومت می‌کرده‌اند.

شلیک به معترضان قتل جورج فلوید
براساس روایت اسپر در این کتاب، یک هفته پس از قتل جورج فلوید به‌دست پلیس آمریکا، دونالد ترامپ از اسپر خواسته تا 10هزار نیروی نظامی ارتش را به خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای آمریکا اعزام کند تا به معترضان شلیک کنند. به‌گفته اسپر، ترامپ در جلسه‌ای که در دفتر کارش برگزار کرده از او پرسیده که آیا نمی‌شود به آنها شلیک کرد؟ مثلا به پای آنها شلیک کرد؟ اسپر در کتایش درخواست ترامپ را کاملا غیرقانونی و غیراخلاقی توصیف کرده است. اگرچه در آن زمان، او در اعتراض به این درخواست غیرانسانی، نه استعفا داد و نه مردم آمریکا را از خطری که در کاخ سفید در کمین آنها بود آگاه کرد. اسپر نوشته که مخالفت او و دیگر مقامات ارشد با ایده ترامپ، خشم رئیس‌جمهور را برانگیخت.

حمله موشکی به مکزیک
حمله موشکی به مکزیک با هدف تخریب آزمایشگاه‌های تولید مواد‌مخدر از دیگر خواسته‌های عجیب ترامپ بوده است. اسپر در کتاب خود نوشته که ترامپ از او درخواست کرده با حمله موشکی به مکزیک، مراکز تولید مواد‌ مخدر در این کشور را نابود و کارتل‌های مواد ‌مخدر را از روی زمین محو کند. به‌گفته اسپر ترامپ به او گفته است: «هیچ‌کس متوجه نخواهد شد این حمله کار ما بوده؛ درصورت نیاز من همه‌چیز را انکار خواهم کرد.» اسپر در نهایت با این خواسته و درخواست دیگر مشاوران ترامپ، ازجمله استفان میلر، مشاور سیاسی او که خواستار اعزام 250هزار نیروی آمریکایی به مرز مکزیک برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی به مرز آمریکا و مکزیک شده بود، مخالفت کرد.

ترساندن تروریست‌ها
ایده عجیب دیگری که در جلسه پخش مستقیم عملیات حمله و قتل ابوبکر بغدادی به‌دست نیروهای آمریکایی از سوی میلر مطرح شده بود هم توسط اسپر رد شد. اسپر می‌گوید میلر در این جلسه خواستار آن شد تا سر ابوبکر بغدادی را از تن جدا کرده و در خون خوک بغلتانند و آن را در اطراف شهر به نمایش درآورند تا موجب ترس تروریست‌های دیگر شود که این خواسته هم با مخالفت اسپر متوقف شده است. 

طرح حمله به مقام ارشد نظامی ایران
اسپر در کتاب خود نوشته که رابرت اوبرایان، مشاور امنیتی ترامپ، یکی از مشوقان اصلی او برای حمله به ایران برای جلوگیری از فرایند غنی‌سازی اورانیوم بوده و تهدید حمله آمریکا علیه ایران را به‌ویژه در ماه‌های پیش از انتخابات 2020تقویت کرده است. یک ماه قبل از انتخابات سال 2020اوبرایان به مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرده که ترامپ قصد هدف قرار دادن یکی از مقامات ارشد نظامی ایرانی را دارد که در خارج از ایران مشغول فعالیت است؛ جمله‌ای که از نظر اسپر و میلی از جانب اوبرایان و صرفا در راستای منافع سیاسی ترامپ و افزایش شانس او برای پیروزی در انتخابات طرح‌ریزی شده‌ بود. اسپر می‌گوید که ترامپ بدون اینکه اعضای سازمان امنیت ملی آمریکا را برای مشورت دعوت کند، چنین تصمیم عجیبی گرفته بود. 
او در واکنش به این درخواست ترامپ به میلی می‌گوید بدون داشتن دستور کتبی از جانب رئیس‌جمهور اقدامی انجام نخواهد داد زیرا این طرح، خواسته‌ای نادرست، با تبعات حقوقی، دیپلماتیک، سیاسی و نظامی فراوان خواهد بود که می‌تواند بعد از ترور سردار سلیمانی، آمریکا را واقعا درگیر جنگ با ایران کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید